Page 15 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 15

Iğdır ili Coğrafi İşaret Stratejisi
                                                 Araştırma Raporu


                    Ülkelerin ekonomilerine çok fazla katkı yapan turizm sektörü, kültürel ve geleneksel değerlerin

               tanıtımına doğru yönelmeye başlamıştır. Coğrafi İşaretleme; turizm sektörü açısından hem dünyada
               hem  de  ülkemizde  ün  kazanan  yöresel  değerler  arasındaki  karışmanın  önüne  geçmek  adına

               hazırlanan bir yasa ile turistik değer taşıyan ve kendi yörelerine ekonomik anlamda katkı sağlayan
               ürünleri ortaya çıkarmak amacıyla yapılmaya başlamıştır (Orhan 2010).


                    Coğrafi işaretler özellikle tarımsal ürünlere ekonomik bir değer sağlayıp onların bir pazarlama
               aracı  olarak  hizmet  etmesini  sağlamaya  yardımcı  olmaktadır.  Ayrıca  üretim  sürecindeki  özel

               yeteneklerin  ve  yöreye  özgü  doğal  kaynakların  yerini  belirterek  ürünler  için  bölge  ismini  kullanıp
               kültürel  bir  kimlik  oluşturmaktadır  (Babcock  ve  Clemens,  2004,  Polat  2017).  Bu  bağlamda  yerel

               ürünlerin bir bölge/destinasyona ait kimlik oluşturma çalışmalarında rahatlıkla kullanılabileceği ortaya
               çıkmaktadır.  Yerel  ürünler  ve  bu  ürünlerin  yasal  koruma  altına  alınmış  şekli  olarak  da  ifade

               edebileceğimiz  coğrafi  işaretler  bölgeye  turist  çekilmesinde  ve  bunun  sürdürülebilirliğinin
               sağlanmasında önemli bir araç olarak görev üstlenebilme potansiyeli bulunmaktadır (Polat 2017)


                    Günümüzde  uluslararası  kapsamda  örnek  verilebilecek  en  önemli  yerler  arasında;  Fransa
               dünyaca ünlü şarap ve şampanyaları, Hollanda peynirleri, İsviçre çikolataları, Sri Lanka çayı verilebilir.

               Adı geçen bu ve benzeri çok sayıda ülke yerel ürünlerini coğrafi işaretlerini almıştır. Bu kazanım ile
               birlikte yaptıkları etkili tanıtımlarla coğrafi işaretlerinden ciddi kazançlar sağlamaktadırlar. Söz konusu

               ürünler  yerel  (kırsal)  ekonomiye  fayda  sağlamanın  yanında,  turizmde  de  önemli  bir  yer  edinerek

      11       iktisadi  hayata  dâhil  olmaktadır.  Böylece  hem  coğrafi  işaret  kapsamında  işaretleme  altına  alınan
               ürünler  milli  ekonomiye  önemli  katkı  sağlayacak  birer  hammadde  olarak  da  düşünülebilir  (Şahin,

               2013, Polat 2017)

                    Yapılan  çalışmalar  sonucundaki  tek  değişim  üretim  alanının  olmadığını  da  göstermektedir.

               Coğrafi işaret tescili, Boseong bölgesinin tanıtımında ve halkın coğrafi işaret konusunda bilgilenmesi
               üzerine  de  çok  pozitif  etkiler  oluşturmuştur.  Boseong  yeşil  çayının  ünü  yöreye  de  birçok  turist
               kazandırmıştır.  Tescilden  sonraki  birkaç  yıl  içerisinde  yöreyi  ziyaret  eden  turist  sayısında  yaklaşık

               %300’lük  bir  artış  gözlenmiştir.  Bu  artış  yöredeki  görüntünün  de  farklılaşmasını  sağlamıştır.  Çay

               üretilen alanlar arttıkça yörenin çerçevesi de farklılaşmaya başlamıştır. Yeşil çay yaprakları ile kaplı
               teras bahçeleri çoğu film, TV dizisi ve reklam filminde arka plan olarak kullanılmaya başlanmıştır. Kore

               Turizm Örgütü'nün 2004 yılında yaptığı bir araştırmaya göre Boseong, Koreliler arasında en uygun
               ziyaret yeri olarak seçilmiştir. Artan bu imajdan yararlanmak isteyen yerel yönetim, yeşil çay festivali,

               yeşil çay tatil beldesi ve Boseong yeşil çay bahçelerine tren turları gibi çayla ilgili birçok turistik girişim
               önerisi ortaya atmıştır. Sonuç olarak, Boseong'u ziyaret eden turist sayısı 2004 yılında önemli bir artış

               göstermiştir. Sonucunda bu artış 5,5 milyona yükselmiştir (Demir 2020).
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20