Page 15 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 15
Iğdır ili Coğrafi İşaret Stratejisi
Araştırma Raporu
Ülkelerin ekonomilerine çok fazla katkı yapan turizm sektörü, kültürel ve geleneksel değerlerin
tanıtımına doğru yönelmeye başlamıştır. Coğrafi İşaretleme; turizm sektörü açısından hem dünyada
hem de ülkemizde ün kazanan yöresel değerler arasındaki karışmanın önüne geçmek adına
hazırlanan bir yasa ile turistik değer taşıyan ve kendi yörelerine ekonomik anlamda katkı sağlayan
ürünleri ortaya çıkarmak amacıyla yapılmaya başlamıştır (Orhan 2010).
Coğrafi işaretler özellikle tarımsal ürünlere ekonomik bir değer sağlayıp onların bir pazarlama
aracı olarak hizmet etmesini sağlamaya yardımcı olmaktadır. Ayrıca üretim sürecindeki özel
yeteneklerin ve yöreye özgü doğal kaynakların yerini belirterek ürünler için bölge ismini kullanıp
kültürel bir kimlik oluşturmaktadır (Babcock ve Clemens, 2004, Polat 2017). Bu bağlamda yerel
ürünlerin bir bölge/destinasyona ait kimlik oluşturma çalışmalarında rahatlıkla kullanılabileceği ortaya
çıkmaktadır. Yerel ürünler ve bu ürünlerin yasal koruma altına alınmış şekli olarak da ifade
edebileceğimiz coğrafi işaretler bölgeye turist çekilmesinde ve bunun sürdürülebilirliğinin
sağlanmasında önemli bir araç olarak görev üstlenebilme potansiyeli bulunmaktadır (Polat 2017)
Günümüzde uluslararası kapsamda örnek verilebilecek en önemli yerler arasında; Fransa
dünyaca ünlü şarap ve şampanyaları, Hollanda peynirleri, İsviçre çikolataları, Sri Lanka çayı verilebilir.
Adı geçen bu ve benzeri çok sayıda ülke yerel ürünlerini coğrafi işaretlerini almıştır. Bu kazanım ile
birlikte yaptıkları etkili tanıtımlarla coğrafi işaretlerinden ciddi kazançlar sağlamaktadırlar. Söz konusu
ürünler yerel (kırsal) ekonomiye fayda sağlamanın yanında, turizmde de önemli bir yer edinerek
11 iktisadi hayata dâhil olmaktadır. Böylece hem coğrafi işaret kapsamında işaretleme altına alınan
ürünler milli ekonomiye önemli katkı sağlayacak birer hammadde olarak da düşünülebilir (Şahin,
2013, Polat 2017)
Yapılan çalışmalar sonucundaki tek değişim üretim alanının olmadığını da göstermektedir.
Coğrafi işaret tescili, Boseong bölgesinin tanıtımında ve halkın coğrafi işaret konusunda bilgilenmesi
üzerine de çok pozitif etkiler oluşturmuştur. Boseong yeşil çayının ünü yöreye de birçok turist
kazandırmıştır. Tescilden sonraki birkaç yıl içerisinde yöreyi ziyaret eden turist sayısında yaklaşık
%300’lük bir artış gözlenmiştir. Bu artış yöredeki görüntünün de farklılaşmasını sağlamıştır. Çay
üretilen alanlar arttıkça yörenin çerçevesi de farklılaşmaya başlamıştır. Yeşil çay yaprakları ile kaplı
teras bahçeleri çoğu film, TV dizisi ve reklam filminde arka plan olarak kullanılmaya başlanmıştır. Kore
Turizm Örgütü'nün 2004 yılında yaptığı bir araştırmaya göre Boseong, Koreliler arasında en uygun
ziyaret yeri olarak seçilmiştir. Artan bu imajdan yararlanmak isteyen yerel yönetim, yeşil çay festivali,
yeşil çay tatil beldesi ve Boseong yeşil çay bahçelerine tren turları gibi çayla ilgili birçok turistik girişim
önerisi ortaya atmıştır. Sonuç olarak, Boseong'u ziyaret eden turist sayısı 2004 yılında önemli bir artış
göstermiştir. Sonucunda bu artış 5,5 milyona yükselmiştir (Demir 2020).