Page 10 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 10
Iğdır ili Coğrafi İşaret Stratejisi
Araştırma Raporu
Coğrafi işaretlemenin yöreye birçok yararının olmasının “Boseong Yeşil Çayı” en önemli
göstergelerindendir. Boseong şehri, Kore yarımadasının güney kıyı bölgesinde konuşlanmaktadır. 20.
yüzyılın başlarında dünya üzerinde coğrafi işaretlerin ününün artması sonucunda, yerel yönetim ve
tarım bakanlığı ile birlikte bir çalışma yaparak 2002 yılında ülkedeki ilk coğrafi işaret tescilini Boseong
Yeşil Çayı adı altında yapmıştır. Bu tescilin temel hedefi, yörede üretilen kaliteli çayı daha ucuz ve
daha düşük kalitedeki diğer çaylardan farklılaştırıp kendine özgü bir pazar ortamı oluşturmaktı.
Yapılan çalışmalardan sonra artan istekler beraberinde artan üretim isteklerini de getirdi. Coğrafi
işaret tescilinden sonra Boseong'daki yeşil çay üretilen alanlar 1997'de 325,7 hektardan 2005'te
885,4 hektara yükselmiştir. Üretim 1997'de 505 ton iken, 2005'te 1246 tona yükselmiştir. Yeşil çay
tarımı yapan aile sayısı 2001'de 174 iken bu sayı 2005 yılında 982'ye kadar yükselmiştir. Boseong'daki
yeşil çay üreticisi firma sayısı da 2001'de 16'dan 2005'te 41'e yükseldi. Coğrafi işaret tescilinden
sonra, yaklaşık olarak her yıl Boseong’da yeşil çay üretimi %20-30 oranında artış göstermiştir (Demir
2020) (Tablo 2).
Tablo 2. Boseong çayının tescilden sonraki değişim parametreleri
Tescilden önce Tescilden sonra
Boseong’da yeşil çay Yaklaşık olarak her yıl %20-30
üretimi -
oranında artmıştır
Boseong'daki yeşil çay
üreticisi firma sayısı 2001'de 16 iken 2005'te 41'e yükselmiştir
6
Yeşil çay üretilen alanlar
1997'de 325,7 hektardan 2005'te 885,4 hektara yükselmiştir
Üretim 1997'de 505 ton iken 2005'te 1246 tona yükselmiştir
Boseong'u ziyaret eden
turist sayısı %300’lük bir artış gözlenmişti
Günümüz dünyasında hızla artan ürün çeşitliliği, ürün piyasasındaki rekabeti giderek
arttırmaktadır. Ürettiklerini diğerlerinden üstün kılma çabasında olan üreticiler için kaliteli ürün
sunmak, rekabetin önde gelen ihtiyaçlardan biri durumuna getirmiştir. Coğrafi işaretler ürün
ayrıştırma ihtiyacı içinde olan üreticilere, özgün nitelikli ve tüketicileri kalite konusunda tatmin edici
özelliklere sahip ürünler sunmaktadır. Özellikle küçük ölçekli firmaların, ürün tanıtımı anlamında
önemli miktarlarda yatırım yapamadıkları dikkate alındığında, Ci’lerin süregelen ününden
faydalanmaları bu firmaların marka stratejileri için kolaylık sağlamaktadır (Rovamo, 2006; Şentürk
2011’den alınmıştır).