Page 10 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 10

Iğdır ili Coğrafi İşaret Stratejisi
                                                 Araştırma Raporu


                      Coğrafi  işaretlemenin  yöreye  birçok  yararının  olmasının  “Boseong  Yeşil  Çayı”  en  önemli

               göstergelerindendir. Boseong şehri, Kore yarımadasının güney kıyı bölgesinde konuşlanmaktadır. 20.
               yüzyılın başlarında dünya üzerinde coğrafi işaretlerin ününün artması sonucunda, yerel yönetim ve

               tarım bakanlığı ile birlikte bir çalışma yaparak  2002 yılında ülkedeki ilk coğrafi işaret tescilini Boseong
               Yeşil Çayı adı altında yapmıştır. Bu tescilin temel hedefi, yörede üretilen kaliteli çayı daha ucuz ve

               daha  düşük  kalitedeki  diğer  çaylardan  farklılaştırıp  kendine  özgü  bir  pazar  ortamı  oluşturmaktı.
               Yapılan  çalışmalardan  sonra  artan  istekler  beraberinde  artan  üretim  isteklerini  de  getirdi.  Coğrafi

               işaret  tescilinden  sonra  Boseong'daki  yeşil  çay  üretilen  alanlar  1997'de  325,7  hektardan  2005'te
               885,4 hektara yükselmiştir. Üretim 1997'de 505 ton iken, 2005'te 1246 tona yükselmiştir. Yeşil çay

               tarımı yapan aile sayısı 2001'de 174 iken bu sayı 2005 yılında 982'ye kadar yükselmiştir. Boseong'daki
               yeşil  çay  üreticisi  firma  sayısı  da  2001'de  16'dan  2005'te  41'e  yükseldi.  Coğrafi  işaret  tescilinden

               sonra, yaklaşık olarak her yıl Boseong’da yeşil çay üretimi %20-30 oranında artış göstermiştir (Demir
               2020) (Tablo 2).


                      Tablo 2. Boseong çayının tescilden sonraki değişim parametreleri

                                          Tescilden önce                Tescilden sonra
               Boseong’da yeşil çay                                     Yaklaşık olarak her yıl %20-30
               üretimi                    -
                                                                        oranında artmıştır
               Boseong'daki yeşil çay
               üreticisi firma sayısı     2001'de 16 iken               2005'te 41'e yükselmiştir
      6
               Yeşil çay üretilen alanlar
                                          1997'de 325,7 hektardan       2005'te 885,4 hektara yükselmiştir
               Üretim                     1997'de 505 ton iken          2005'te 1246 tona yükselmiştir

               Boseong'u ziyaret eden
               turist sayısı              %300’lük bir artış gözlenmişti



                      Günümüz  dünyasında  hızla  artan  ürün  çeşitliliği,  ürün  piyasasındaki  rekabeti  giderek
               arttırmaktadır.  Ürettiklerini  diğerlerinden  üstün  kılma  çabasında  olan  üreticiler  için  kaliteli  ürün

               sunmak,  rekabetin  önde  gelen  ihtiyaçlardan  biri  durumuna  getirmiştir.  Coğrafi  işaretler  ürün
               ayrıştırma ihtiyacı içinde olan üreticilere, özgün nitelikli ve tüketicileri kalite konusunda tatmin edici

               özelliklere  sahip  ürünler  sunmaktadır.  Özellikle  küçük  ölçekli  firmaların,  ürün  tanıtımı  anlamında
               önemli  miktarlarda  yatırım  yapamadıkları  dikkate  alındığında,  Ci’lerin  süregelen  ününden

               faydalanmaları  bu  firmaların  marka  stratejileri için  kolaylık  sağlamaktadır  (Rovamo,  2006;  Şentürk
               2011’den alınmıştır).
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15