Page 14 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 14

6. COĞRAFİ İŞARETLEME VE TURİZM







                    Turizm  sektörü,  bacasız  sanayi  olarak  ülkelerin  ekonomik  büyüme  ve  gelişimlerinde  büyük
               öneme  sahiptir,  bu  nedenle  ülkeler  kaynaklarını,  az  bile  olsa  bu  sektöre  aktarmaktadırlar.  Turizm

               sektörü  aynı  zamanda  ülke  tanıtımına  olumlu  katkılar  sağlayarak  ürünlere  olan  talebin  artmasını
               sağlamaktadır.  Uluslararası  turizm  faaliyetleri  sonrasında  oluşan  olumlu  ülke  reklam/tanıtımları,

               hizmetlerin  ve  ürünlerin  pazarlanmasında  da  önem  taşımaktadır  (Bozkurt  ve  Çağlı  1991;  Doğanlı
               2020’den alınmıştır). Değişen dünya  turizme yönelik arzu ve istekleri de değiştirmiştir. Bu değişim

               turizm türlerinde alternatifler çıkarmıştır. Ekoturizm, agroturizm gibi benzeri turizm çeşitleri bunlara
               birer örnektir.


                    Coğrafi işaret tescilli yöresel ürünler de kırsal turizmde kullanılan önemli ekonomik kalkınma
               araçlarıdır. Kırsal turizmin gelişmesi de turizm isteklerinin çeşitliliğe bağlıdır. Doğayla iç içe yaşamak

               isteyen  insanlarda,  kırsal  bölgelere  olan  yönelimin  arttığı  gözlenmiştir.  Bu  süreçte  kırsal  ürünlerin
               kullanımı  da  gündeme  gelmiştir.  Turizm  sektöründeki  doğaya  dönüş  eğilimleri  ile  kültürel  ve

               geleneksel  değerlerin  tanıtımı  hızlanmıştır  (Orhan  2010).  Bu  yönelimler,  yerel  ürünlerin  ve
               gastronomi  turizmine  karşı  farkındalığı  da  arttırmıştır.  Coğrafi İşaret  tescili ile yerel  ürün  ve  tatlar

               korunma altına alınmış ve bu koruma, doğal olarak yerel ekonomik kalkınmada bir kalkınma aracı
      10
               haline gelmiştir (Orhan 2010, Doğanlı 2020, Kan 2011, Kan, Gülbuçuk, Dağdaş 2008).
      0
                    Tüketicilerin daha çok yerel ve küçük ölçekli üretimlere olan ilgisinin artması küçük marketlerin

               daha  çok  gündeme  gelmesini  sağlamıştır.  Ortaya  çıkan  bu  sonuç  yerel  ürünlerin  üretimi  ve
               pazarlanması  yeni  ve  farklı  stratejilerin  oluşmasını  gerekli  hale  getirmiştir.  Ortaya  çıkan  bu
               stratejilerden biride Coğrafi İşaretlerdir. Özellikle Fransa, İspanya, İtalya gibi ülkelerin şarap, peynir ve

               et  ürünlerini  kültürel  turizm,  kırsal  turizm,  gastronomi  turizmi,  eko  turizm  gibi  faaliyetler  ile

               tanıtmaları  ve  turist  çekerek  yerel  ekonomide  canlanma  oluşturmaları  dünyada  gösterilebilecek
               başarı örneklerden sadece bazılarıdır. Turizme konu olan bu tür ürünlerin birçoğunun şu an coğrafi

               işaret sistemi içeresinde korunur durumdadır Bu durum coğrafi işaretlerin kırsal turizmde nasıl büyük
               bir  rol  üstlenebileceğinin  bir  göstergesidir.  Bu  nedenle  coğrafi  işaretleri  kırsal  alanda  turizmi

               destekleyen ve buna bağlı olarak bulunduğu alana ekonomik  faydalar yaratan bir faktör olduğunu
               söylemek doğru olacaktır (Kan, Gülbuçuk, Dağdaş 2008).


                    Ayrıca  yerel  veya  bölgesel  üretime  yönlendirerek  kırdan  kente  göçün  önüne  geçmektedir.
               Ürüne  ait  ün,  tüketicileri  o  bölgeye  çekerek  turizmin  canlanmasına  katkı  sağlamaktadır  (Şentürk

               2011).
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19