Page 14 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 14
6. COĞRAFİ İŞARETLEME VE TURİZM
Turizm sektörü, bacasız sanayi olarak ülkelerin ekonomik büyüme ve gelişimlerinde büyük
öneme sahiptir, bu nedenle ülkeler kaynaklarını, az bile olsa bu sektöre aktarmaktadırlar. Turizm
sektörü aynı zamanda ülke tanıtımına olumlu katkılar sağlayarak ürünlere olan talebin artmasını
sağlamaktadır. Uluslararası turizm faaliyetleri sonrasında oluşan olumlu ülke reklam/tanıtımları,
hizmetlerin ve ürünlerin pazarlanmasında da önem taşımaktadır (Bozkurt ve Çağlı 1991; Doğanlı
2020’den alınmıştır). Değişen dünya turizme yönelik arzu ve istekleri de değiştirmiştir. Bu değişim
turizm türlerinde alternatifler çıkarmıştır. Ekoturizm, agroturizm gibi benzeri turizm çeşitleri bunlara
birer örnektir.
Coğrafi işaret tescilli yöresel ürünler de kırsal turizmde kullanılan önemli ekonomik kalkınma
araçlarıdır. Kırsal turizmin gelişmesi de turizm isteklerinin çeşitliliğe bağlıdır. Doğayla iç içe yaşamak
isteyen insanlarda, kırsal bölgelere olan yönelimin arttığı gözlenmiştir. Bu süreçte kırsal ürünlerin
kullanımı da gündeme gelmiştir. Turizm sektöründeki doğaya dönüş eğilimleri ile kültürel ve
geleneksel değerlerin tanıtımı hızlanmıştır (Orhan 2010). Bu yönelimler, yerel ürünlerin ve
gastronomi turizmine karşı farkındalığı da arttırmıştır. Coğrafi İşaret tescili ile yerel ürün ve tatlar
korunma altına alınmış ve bu koruma, doğal olarak yerel ekonomik kalkınmada bir kalkınma aracı
10
haline gelmiştir (Orhan 2010, Doğanlı 2020, Kan 2011, Kan, Gülbuçuk, Dağdaş 2008).
0
Tüketicilerin daha çok yerel ve küçük ölçekli üretimlere olan ilgisinin artması küçük marketlerin
daha çok gündeme gelmesini sağlamıştır. Ortaya çıkan bu sonuç yerel ürünlerin üretimi ve
pazarlanması yeni ve farklı stratejilerin oluşmasını gerekli hale getirmiştir. Ortaya çıkan bu
stratejilerden biride Coğrafi İşaretlerdir. Özellikle Fransa, İspanya, İtalya gibi ülkelerin şarap, peynir ve
et ürünlerini kültürel turizm, kırsal turizm, gastronomi turizmi, eko turizm gibi faaliyetler ile
tanıtmaları ve turist çekerek yerel ekonomide canlanma oluşturmaları dünyada gösterilebilecek
başarı örneklerden sadece bazılarıdır. Turizme konu olan bu tür ürünlerin birçoğunun şu an coğrafi
işaret sistemi içeresinde korunur durumdadır Bu durum coğrafi işaretlerin kırsal turizmde nasıl büyük
bir rol üstlenebileceğinin bir göstergesidir. Bu nedenle coğrafi işaretleri kırsal alanda turizmi
destekleyen ve buna bağlı olarak bulunduğu alana ekonomik faydalar yaratan bir faktör olduğunu
söylemek doğru olacaktır (Kan, Gülbuçuk, Dağdaş 2008).
Ayrıca yerel veya bölgesel üretime yönlendirerek kırdan kente göçün önüne geçmektedir.
Ürüne ait ün, tüketicileri o bölgeye çekerek turizmin canlanmasına katkı sağlamaktadır (Şentürk
2011).