Page 11 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 11
4. COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERDE PAZARLAMA
Teknoloji geliştikçe pazarlama yöntemleri de farklılaşmaya ve gelişmeye devam etmektedir.
Coğrafi İşaret günümüzde direkt bir pazarlama yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır.
Tüketicilerin kaliteli ve doğal ürünlere yöneliminin artması Coğrafi İşaretli ürünlerin ön plana
çıkmasını sağlamıştır. Coğrafi İşaret pazarlama içerisinde olması gereken birçok bileşeni kendi
bünyesinde barındırmaktadır. Özellikle Coğrafi işaretler, ürüne ilişkin tanıtım işlevine sahiptir. Coğrafi
işaretin bizzat kendisi reklam aracıdır. Tanıtıcılık fonksiyonu coğrafi işaretler ile markanın ortak
özelliklerinden birisidir. Coğrafi işaret taşıyan ürünler piyasada diğer ürünlerden farklılaşır. Ancak
markaların tanınmış hale gelebilmek için büyük yatırımlara ihtiyacı varken coğrafi işaretler için büyük
çaplı yatırımlara gerek bulunmamaktadır çünkü coğrafi işaretler mevcut haliyle bir üne sahiptirler ve
dolayısıyla piyasada tanınırlığı bulunmaktadır. Coğrafi işaret tescili, ürünün, ününe bağlı olarak
piyasada ayırt edilmesini sağlayarak ürün için artı fiyat oluşturulmasına katkı sağlar.
Tüketiciler açısından coğrafi işaretler, ürünün kalitesiyle ilgili tüketiciye bilgi vererek tüketicinin
piyasa araştırma maliyetlerini düşürürler. Konuyla ilgili yapılan çalışmalardan bazıları, coğrafi işaretler
gibi araçlarla kalitesi garanti edilmiş ürünlere tüketicilerin, piyasadaki benzer ürünlere kıyasla daha
yüksek fiyatlar ödemeye hazır olduklarını göstermektedir (Demirkan Delice, 2016).
Tüketiciler nezdinde bir ürünün kalitesi o ürünün marka değeriyle doğru orantılıdır. Coğrafi
7
işaretler tüketicinin gözünde ürüne yönelik kalite algısı yaratan bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bir diğer açıdan Coğrafi İşaretli ürünler destinasyon pazarlamasına da katkı sağlamaktadır. Son
yıllarda destinasyon pazarlaması, gastronomiye ağırlık vermiş ve bu durum coğrafi işaretli ürünlerin
önemini arttırmıştır. Ülkemizde başta Gaziantep ve Hatay olmak üzere birçok kent gastronomi
turizmine ağırlık vermiştir. Ayrıca Gaziantep Gastronomi dalında UNESCO tarafından 'Yaratıcı Şehirler
Ağı'na dahil edilmiştir. Bu ağ içerisinde dünya üzerinde bulunan 9 kentten biri olan Gaziantep’in
turizm gelirleri her yıl katlanarak artmaktadır.
TURSAB’ın yayınladığı Gastronomi Turizmi Raporundaki veriler de dolaylı olarak Coğrafi İşaretli
ürünlerin önemini doğrular niteliktedir. Birleşmiş Milletler (BM) Dünya Seyahat Örgütü, dünya turizm
gelirleri içerisinde yeme-içme harcamaları payının yüzde 30 seviyesinde olduğunu belirtmektedir.
Rapora göre turistlerin yüzde 88.2’si seyahat için destinasyon seçme kararında yemeğin çok önemli
bir yere sahip olduğunu söylemiştir. Tabi ki turistleri cezbeden sadece yemek olmuyor, yemeğe
yönelik çeşitli etkinliklerin olması ayrıca ilginin o yöreye kaymasına etki ediyor. Dünyada yemek