Page 11 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 11

4. COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERDE PAZARLAMA




                    Teknoloji  geliştikçe  pazarlama  yöntemleri  de  farklılaşmaya  ve  gelişmeye  devam  etmektedir.

               Coğrafi İşaret günümüzde direkt bir pazarlama yöntemi olarak karşımıza çıkmaktadır.

                    Tüketicilerin kaliteli ve doğal ürünlere yöneliminin artması Coğrafi İşaretli ürünlerin ön plana

               çıkmasını  sağlamıştır.  Coğrafi  İşaret  pazarlama  içerisinde  olması  gereken  birçok  bileşeni  kendi
               bünyesinde barındırmaktadır. Özellikle Coğrafi işaretler, ürüne ilişkin tanıtım işlevine sahiptir. Coğrafi

               işaretin  bizzat  kendisi  reklam  aracıdır.  Tanıtıcılık  fonksiyonu  coğrafi  işaretler  ile  markanın  ortak
               özelliklerinden  birisidir.  Coğrafi  işaret  taşıyan  ürünler  piyasada  diğer  ürünlerden  farklılaşır.  Ancak

               markaların tanınmış hale gelebilmek için büyük yatırımlara ihtiyacı varken coğrafi işaretler için büyük
               çaplı yatırımlara gerek bulunmamaktadır çünkü coğrafi işaretler mevcut haliyle bir üne sahiptirler ve

               dolayısıyla  piyasada  tanınırlığı  bulunmaktadır.  Coğrafi  işaret  tescili,  ürünün,  ününe  bağlı  olarak
               piyasada ayırt edilmesini sağlayarak ürün için artı fiyat oluşturulmasına katkı sağlar.


                    Tüketiciler açısından coğrafi işaretler, ürünün kalitesiyle ilgili tüketiciye bilgi vererek tüketicinin
               piyasa araştırma maliyetlerini düşürürler. Konuyla ilgili yapılan çalışmalardan bazıları, coğrafi işaretler

               gibi araçlarla kalitesi garanti edilmiş ürünlere tüketicilerin, piyasadaki benzer ürünlere kıyasla daha
               yüksek fiyatlar ödemeye hazır olduklarını göstermektedir (Demirkan Delice, 2016).


                    Tüketiciler  nezdinde  bir  ürünün  kalitesi  o  ürünün  marka  değeriyle  doğru  orantılıdır.  Coğrafi
      7
               işaretler tüketicinin gözünde ürüne yönelik kalite algısı yaratan bir araç olarak karşımıza çıkmaktadır.


                    Bir diğer açıdan Coğrafi İşaretli ürünler destinasyon pazarlamasına da katkı sağlamaktadır. Son
               yıllarda destinasyon pazarlaması, gastronomiye ağırlık vermiş ve bu durum coğrafi işaretli ürünlerin

               önemini  arttırmıştır.  Ülkemizde  başta  Gaziantep  ve  Hatay  olmak  üzere  birçok  kent  gastronomi

               turizmine ağırlık vermiştir. Ayrıca Gaziantep Gastronomi dalında UNESCO tarafından 'Yaratıcı Şehirler
               Ağı'na  dahil  edilmiştir.  Bu  ağ  içerisinde  dünya  üzerinde  bulunan  9  kentten  biri  olan  Gaziantep’in

               turizm gelirleri her yıl katlanarak artmaktadır.

                    TURSAB’ın yayınladığı Gastronomi Turizmi Raporundaki veriler de dolaylı olarak Coğrafi İşaretli

               ürünlerin önemini doğrular niteliktedir. Birleşmiş Milletler (BM) Dünya Seyahat Örgütü, dünya turizm
               gelirleri  içerisinde  yeme-içme  harcamaları  payının  yüzde  30  seviyesinde  olduğunu  belirtmektedir.

               Rapora göre turistlerin yüzde 88.2’si seyahat için destinasyon seçme kararında yemeğin çok önemli
               bir  yere  sahip  olduğunu  söylemiştir.  Tabi  ki  turistleri  cezbeden  sadece  yemek  olmuyor,  yemeğe

               yönelik  çeşitli  etkinliklerin  olması  ayrıca  ilginin  o  yöreye  kaymasına  etki  ediyor.  Dünyada  yemek
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16