Page 7 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 7

2. COĞRAFİ İŞARET KAVRAMI



                      Coğrafi işaret ve kavramı birçok şekilde açıklanmaktadır. DOKA 2019’un yaptığı bir çalışmada

               “coğrafi işaret” şu şekilde tanımlamaktadır; “belirgin bir niteliği ve ünü itibariyle kökenin bulunduğu
               bir yöre, alan veya bölge ile özdeşleşmiş ürünleri gösteren bir işarettir. Yetiştiği coğrafyadan kaynaklı

               bir  üne  ya  da  ayırt  edici  bir  özelliğe  sahip  olan  ürünler  coğrafi  işaretler  ile  tescillenebilir”
               (DOKA,2019).


                      Türk Patent ve Marka Kurumu ise; “Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından
               kökenin  bulunduğu  yöre,  alan,  bölge  veya  ülke  ile  özdeşleşmiş  bir  ürünü  gösteren  işarettir  diye

               tanımlamaktadır. Coğrafi  işaretler menşe  adı  ve mahreç  işareti  olarak  ikiye  ayrılır. Coğrafi  sınırları
               belirlenmiş bir yöre, bölge veya istisnai durumlarda ülkeden kaynaklanan, tüm veya esas özelliklerini

               bu coğrafi alana özgü doğal ve beşerî unsurlardan alan, üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerin tümü bu
               coğrafi  alanın  sınırları  içinde  gerçekleşen  ürünleri  tanımlayan  adlar  menşe  adıdır”  olarak

               tanımlamaktadır (Türk Patent, 2020).

                      Coğrafi işaretlemenin temel hedefi, bir ürünün nerede yetiştiğini ya da üretildiğini belirtmek

               değil ürünün yetiştiği bölgeden ötürü ayırt edici bir özelliğine sahip olduğunu tanımlayabilmektir. Bu
               nedenle “Türkiye’de üretilmiştir” ibaresinden farklılık göstermektedir. Kısacası; coğrafi işaretleme ile

      3        temel  hedef  tüketicilere  verilmesi  istenen  mesaj  ürünün  menşei  itibariyle  kazandığı  ayırt  edici  bir

               özelliğe ya da öneme sahip olmasıdır. Bu farklılıklar tat, şekil, renk gibi duyusal ve soyut özellikler
               olabilir ya da ürünün tarihi, kültürü ya da gelenekselliğinden dolayı geçmiş duyguları canlandıran bazı
               özellikler olabilir.


                      Şüphesiz ki; Basmati Pirinci, Darjeeling Çayı, Toskano Zeytinyağı, Gravyer, Rokfor, Tekila ve
               Şampanya  coğrafi  işaretlere  verilebilecek  en  önemli  örneklerdir.  Bunların  arasında  şampanya

               kuşkusuz  en  bilinen  coğrafi  işaret  örneğidir.  Sıradan  bir  köpüklü  şarap  Fransa’nın  bu  Şampanya

               bölgesinde  üretilmemişse  Şampanya  ismini  alamaz,  hatta  bu  etiketle  asla  pazara  sunulamaz.
               Şampanya’nın  diğer  köpüklü  şaraplara  göre  daha  yüksek  fiyata  sahip  olması  bu  dar  bölgede

               gerçekleştirilen  sınırlı  ölçekteki  üretimden  kaynaklıdır.  Şampanya  bölgesinde  üretilmeyen  köpüklü
               şaraplar sadece köpüklü şarap ismiyle etiketlenir ve satışa sunulur. Bu ayırt edicilik sadece doğanın

               değil, o doğa ile dost geçinen, yaşayan, dönüşen insanın ve toplulukların kendi kültürlerinin önemini
               de gösterir. Kısaca bir yerel coğrafyanın ürününü geleneksel lezzetiyle üretebilmek için gösterdiği etki

               bir  coğrafi  işaretin  temelini  oluşturur.  Bu  anlamda  coğrafi  işaret  tarih  ile  bütünleşmektedir.  Onun
               tadının, lezzetinin bir parçası olmaktadır (DOKA,2019).
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12