Page 5 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 5
IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ
ARAŞTIRMA RAPORU
1. GİRİŞ
Küreselleşme süreci içerinde, ucuz işgücü ve hammadde arayışı sahip oldukları maliyet
potansiyelini giderek yitiren ve teknoloji üretme yarışında ülkeler arası küresel rekabette yeni ve
farklı çıkış noktaları aramaya yönlendirmektedir. Aynı küreselleşme süreci, farklı isteklerin ortaya
çıkardığı değişimler ile bu ülkelere aradıkları çözüm önerileri sunmaktadır (Servet, Yayla, Çeviş 2020).
Talep ve çözüm beraberinde “işaretleme” sürecini getirmiştir. Kopyalanmanın önüne geçebilme ve
şehrin onunla özdeşleşmesini isteme gibi benzeri birçok neden bu süreci tetiklemiştir. Neticede
Türkiye’de ilk coğrafi işaret uygulaması, 1995 yılında yürürlüğe giren “555 sayılı Coğrafi İşaretlerin
Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” ile başlamış ve tescil yetkisi bugünkü adıyla Türk
Patent ve Marka Kurumuyla başlamıştır.
Yapılan bu araştırma kapsamında, Iğdır ilinde yöreyle özdeşleşmiş ürünlerin coğrafi işaret
olarak “tescillenmesi, korunması ve pazarlanması” alanlarında daha etkin çalışmalar yürütülmesine
yönelik oluşturulacak stratejiye ışık tutması amacıyla hazırlanmıştır.
1
Araştırma sonucunda ise genel ve özel olmak üzere iki grupta araştırma soruları incelenmiştir.
Genel sorular;
Coğrafi işaret kavramı nedir ve kırsal kalkınmaya katkısı nedir?
Coğrafi işaret tescili öncesi/sonrasında ürünün ekonomik vb. değerlerinde ne gibi değişiklikler
olmaktadır?
Coğrafi işaretlerin turizme katkıları nelerdir? Yöre bu katkıdan nasıl etkilenmektedir?
Özel sorular;
Coğrafi işaret ve kırsal kalkınmanın Iğdır özelinde incelenmesi ve potansiyellerini ortaya
koyulması.
Iğdır’ın coğrafi işaret tescili aldığı ve alabileceği “tarım ürünleri” nelerdir? Bu ürünlerin Iğdır’a
katkıları neler olabilir?
Iğdır’ın coğrafi işaret tescili aldığı ve alabileceği “yöresel yemekler” nelerdir? Bu ürünlerin
Iğdır’a katkıları neler olabilir?
Iğdır özelince coğrafi işaretlerin katkıları neler olabilir?
Iğdır için ne yapılmalıdır?