Page 9 - IĞDIR İLİ COĞRAFİ İŞARET STRATEJİSİ ARAŞTIRMA RAPORU 2011
P. 9

Iğdır ili Coğrafi İşaret Stratejisi
                                                 Araştırma Raporu

                      -   Ürünlerin  kopya  edilmesi  ile  mücadelede  kullanılabilen  potansiyel  bir  araç  olma  gibi

                          birçok katkısı bulunmaktadır.
                      Tüm  bu  katkılar  birleştiğinde  coğrafi  işaretler  yöreye  ekonomik  destek  sağlamaktadır.

               Korumayla sağlanabilecek katma değer artışı ise yine yerel üreticilerin gelirlerinin artmasını sağlar.
               Avrupa’da Cİ koruması bu ürünleri üreten üreticilerin karlarının artmasına neden olmuştur (Babcock

               ve  Clemens,  2004,  Passeri,  2006.  Dogan,  Gökavalı  2012,  Doğan  2015).  Tablo  2’de  veriler
               incelediğimizde coğrafi işaret tescili sonrasında seçilmiş bazı ürünlerin fiyatlarındaki değişimlerdeki

               artışlar  görülebilmektedir.  Fransız  köpüklü  şarabı  Champagne’in  tescil  öncesi  fiyatı  12$’ken,  tescil
               sonrasında  40$’a  yükselmiştir.  Guatemala  kahve  çekirdeği  tescil  öncesi  0,5$’ken,  tescil  sonrasında

               1,5$’a  yükselmiştir.  Aynı  artış  Parma  jambonu,  Jamao  kahvesi  ve  Agave  şurubu  içinde  geçerlidir.
               Parma jambonu tescil öncesi kilogram fiyatı 39lt / kg iken, tescil sonrasında 42 lt/kg olmuştur. Jamao

               Kahvesi ise tescil öncesinde 67$’dan satılıyorken tescil sonrasında 107$’dan satılmaya başlanmıştır.
               Boseong yeşil çayı tescil sonrasındaki fiyatı ile %90, Cao Phong Portakalı %300, Toskana Zeytinyağı

               fiyatında ise %20 oranında artış göstermiştir (Tablo 1).

                      Bölge  ekonomisi  açısından  düşünüldüğünde  kırsal  kesimde  iş  olanaklarının  artması  yöre

               halkına  ekonomik  kazanç  sağlayarak  yerel  üretimi  ve  kırsal  kalkınmayı  destekler.  Tüm  bu  veriler
               incelendiğinde Ci tescil sisteminin, ürün fiyatlarının yükselmesine yol açan bir araç olduğu söylenebilir

      5        (Şentürk 2011).


                 Tablo 1.Coğrafi işaretlemesi yapıldıktan sonra ürün fiyatlarındaki değişim (Babcock and Clemens,
                                   2004; Passeri, 2006. Dogan, Gökavalı 2012, Demir 2020).



                             Coğrafi İşaretli Ürün          Cİ Tescili      Cİ Tescili    Artış Oranı
                                                          Öncesi Fiyat   Sonrası Değişim     (%)

                     Şampanya (Fransa)                        $12             $40           233,3
                     Guatemala kahve çekirdeği               $0,5             $1,5           200

                     Parma Jambonu                           39 lt            42 lt          7,7
                     Jamao Kahvesi                            $67            $107            59,7

                     Agave şurubu (tekila hammaddesi)          -               -            5000

                     Boseong yeşil çayı                        -               -             90
                     Vietnam Cao Phong Portakalı           10.000 ₫         30.000₫          300

                     Toskana Zeytinyağı                        -               -             20
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14